کد مطلب:312413 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

عباس در اوج شکیبایی
در پایان زیارت، بار دیگر امام صادق (ع) لب به شهادت و گواهی می گشاید و در ضمن آن، اوصاف گرانسنگ دیگری برای عباس (ع) بر می شمارد.

اولین گواهی امام صادق (ع) (اشهد انك لم تهن و لم تنكل) یادآور این كلام خداوند در ستایش مجاهدان شكیباست:

و كاین من نبی قاتل معه ربیون كثیر فما وهنوا لما اصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا و الله یحب الصابرین [1] .

و چه بسیار پیامبر بوده است كه به همراه او خداپرستان بسیار جهاد كرده اند. آنان از مصائبی كه در راه خدا به سرشان می آمد سست نمی شدند، ضعیف نبودند و كاهلی نمی ورزیدند، و خداوند صابران را دوست می دارد.

و چه زیباست كه در زیارت امام حسین (ع) در شب و روز اول ماه رجب، درباره ی اصحاب امام حسین (ع) این گونه شهادت می دهیم كه «شما همان گونه اید كه خداوند در این آیه فرموده است» [2] .

زائر در آخرین كلام زیارت، همنشینی با عباس (ع) و رسول خدا (ص) و اولیای خداوند را در جایگاه «مخبتان» (فروتنان) خواستار است. از قرآن آموخته ایم كه «مخبتان» اهل بهشت اند:



[ صفحه 303]



ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم اولئك اصحاب الجنة [3] .

آنان كه ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند و در برابر پروردگارشان فروتن بوده اند، اهل بهشت اند.

و نیز دانسته ایم كه «اخبات»، ویژگی قلبی و درونی است:

و لیعلم الذین اوتوا العلم انه الحق من ربك فیؤمنوا به فتخبت له قلوبهم [4] .

و برای آن كه آنان كه دانش داده شده اند بدانند كه او حقی است از سوی پروردگارت و در نتیجه به آن ایمان بیاورند و دل هاشان برای او فروتن شود.

و از امام صادق (ع) می شنویم كه «فروتنی قلبی» همان تسلیم است:

عن ابی اسامة قال: قلت لابی عبدالله (ع) ان عندنا رجلا یسمی كلیب لا یجی ء عنكم شی ء الا قال: انا اسلم فسمیناه «كلیب تسلیم» قال: فترحم علیه ثم قال (ع) اتدرون ما التسلیم؟ فسكتنا فقال (ع): هو و الله الاخبات قول الله:. «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم» [5] .

اسامه می گوید: به امام صادق (ع) گفتم: مردی هست به نام كلیب. هر چه را از شما می رسد می پذیرد و می گوید من در برابر آن تسلیم هستم. ما او را «كلیب تسلیم» نام گذاشته ایم. امام (ع) بر آن مرد رحمت و درود فرستاد و پرسید: آیا می دانید تسلیم چیست؟ همه ساكت شدیم. امام فرمود: به خدا قسم، تسلیم همان اخبات در آیه ی قرآن است: «آنان كه ایمان آوردند و كارهای شایسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان فروتن اند.»



[ صفحه 304]




[1] آل عمران: 146.

[2] بحارالانوار، ج 101، ص 339.

[3] هود: 23. در مورد معناي واژه ي إخبات بنگريد به: مجمع البيان، ج 5، ص 259.

[4] حج: 54.

[5] هود: 23. تفسير العياشي، ج 2، ص 143.